Berita Teknologi

Gedung Google Play akan membuang tukul larangan pada apl peniru dan beberapa iklan dalam apl

Joe Hindy / Android Authority

TL;DR

  • Gedung Google Play sedang membuat beberapa perubahan positif pengguna pada dasar apl dan permainannya.
  • Satu perubahan akan mengharamkan apl dan permainan peniru yang dibuat supaya kelihatan seperti apl popular lain.
  • Satu lagi perubahan akan mengharamkan apl yang menjana iklan interstisial yang muncul tanpa amaran.

Jika anda memuat turun aplikasi dari Gedung Google Play, anda mungkin pernah menghadapi dan mengadu tentang beberapa isu yang menjengkelkan, seperti apl yang terus menjana iklan atau apl dan permainan yang dibuat supaya kelihatan seperti apl popular. Nampaknya Google telah mendengar aduan tersebut dan membuat beberapa aduan perubahan dasar kepada Gedung Play(melalui 9to5Google) untuk menyingkirkan aplikasi jenis ini.

dasar aplikasi kedai mainan google

Satu perubahan, yang berkuat kuasa pada 31 Ogos, akan mengharamkan apl yang dibuat supaya kelihatan seperti apl lain dengan nama, logo atau ikonnya. Google menyatakan, “Kami tidak membenarkan apl yang mengelirukan pengguna dengan menyamar sebagai orang lain (contohnya, pembangun lain, syarikat, entiti) atau apl lain.” Mereka juga menyiarkan beberapa contoh apl dan logo peniru seperti ini yang tidak akan dibenarkan di Gedung Play dalam beberapa minggu.

Satu lagi perubahan besar, yang akan berkuat kuasa pada 30 September, akan melarang iklan interstisial skrin penuh yang muncul “tanpa dijangka, biasanya apabila pengguna telah memilih untuk melakukan sesuatu yang lain.” Itu akan termasuk iklan yang dipaparkan semasa permulaan permainan atau sebelum skrin pemuatan apl. Selain itu, semua iklan interstisial dalam apl mesti boleh ditutup dalam masa 15 saat atau kurang untuk dibenarkan di Gedung Play. Google juga menyiarkan beberapa contoh jenis iklan dalam apl yang tidak akan dibenarkan selepas 30 September.

Terdapat beberapa perubahan dasar Gedung Play lain yang akan berkuat kuasa dalam beberapa minggu dan bulan akan datang. Kebanyakannya berorientasikan pembangun, tetapi sesetengahnya mungkin menjejaskan apl pengguna. Salah satu daripadanya, yang akan berkuat kuasa pada 31 Ogos, akan mengharamkan apl yang menawarkan “dakwaan kesihatan mengelirukan yang bercanggah dengan konsensus perubatan sedia ada, atau yang boleh menyebabkan kemudaratan kepada pengguna.” Selain itu, mulai 30 September, Google mengatakan bahawa semua apl yang menawarkan langganan mesti membenarkan pengguna “membatalkan langganan mereka dengan mudah dari dalam apl.”

Sumber Diterjemahkan oleh Google Translate: Gedung Google Play akan membuang tukul larangan pada apl peniru dan beberapa iklan dalam apl
oleh [author_name]

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker