Berita Teknologi

Google sedang membuat set kepala AR, dengan nama kod Project Iris

TL;DR

  • Google dilaporkan sedang mengusahakan set kepala AR untuk bersaing dengan Apple, Meta dan Microsoft.
  • Dengan nama kod Project Iris, set kepala akan dijalankan pada silikon Google tersuai dan tidak memerlukan sambungan yang ditambat ke sumber kuasa.
  • Google berharap untuk menghantar peranti itu pada tahun 2024.

Google mempunyai sejarah yang panjang dengan AR dan Alat dengar VR, dan nampaknya tekanan tambahan daripada syarikat seperti Meta dan Apple mendorong Google untuk mengambil perkara yang lebih serius. mengikut The Verge, Google sedang membina set kepala AR yang memfokuskan pengguna untuk melakukan perkara itu.

Dengan nama kod dalaman Project Iris, set kepala dalam pembangunan Google menggunakan kamera yang menghadap ke luar untuk menggabungkan grafik komputer dengan suapan dunia sebenar. Ia tidak memerlukan sambungan yang ditambat ke sumber kuasa. Untuk membantu dengan kuasa pemprosesan, Google sepatutnya merancang untuk menggunakan pusat data untuk memaparkan grafik dari jauh dan menghantarnya ke set kepala melalui sambungan internet.

Projek Iris akan dikuasakan oleh silikon Google tersuai, sama seperti syarikat itu Piksel 6 telefon pintar. Google sepatutnya mempunyai beberapa pasukan Pixel yang bekerja pada set kepala pada masa ini, dengan sejumlah 300 orang bekerja pada projek itu sama sekali. Ia masih dalam proses pembangunan awal, jadi tidak ada maklumat sama ada ini akan menjadi set kepala berjenama Pixel atau tidak.

Baca juga: Apakah perbezaan antara AR dan VR?

Prototaip awal alat dengar dilaporkan menyerupai sepasang gogal ski. Set kepala juga akan menjalankan Android, atau sekurang-kurangnya versi Android yang dibina khusus untuk set kepala AR.

Clay Bavor Google sedang mengetuai projek itu. Anda mungkin mengenali namanya daripada projek seperti Google Cardboard, Angan-angan, dan, baru-baru ini, yang besar Projek Starline demo yang ditunjukkan di Google I/O 2021. The Verge melaporkan bahawa Google berharap untuk menghantar Project Starline dan Project Iris bersama-sama pada 2024. Memandangkan itu hanya tinggal dua tahun lagi, dan semua petunjuk menunjukkan bahawa Iris masih dalam proses pembangunan awal, penghantaran pada 2024 mungkin menjadi matlamat yang agak tinggi untuk syarikat untuk menarik diri.

Masih tidak jelas apakah kes penggunaan sasaran untuk Project Iris, walaupun Google jelas cuba untuk bersaing dengan Meta, Apple, dan syarikat utama lain yang melabur dalam ruang AR.

Sumber Diterjemahkan oleh Google Translate: Google sedang membuat set kepala AR, dengan nama kod Project Iris
oleh [author_name]

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker